الثلاثاء، 3 يوليو 2012

أخيرا عن نفسي ..!! التدوينة الموحدة للمدونين رقم (15)

 أحب اشكر صاحب الفكرة .. ع مجهوده يعني في ان المدونين يعرفوا نفسهم و كده ..
و مش عاوز اكسفه بقي .. و حتواضع و اتكلم عن نفسي ..
أخيرا حتكلم عن نفسي بعد ما عذبت الناس كلها عشان تعرف مين انا ..!!
طبعا واضح من البداية إني ساخر ..
و ف بعض الأحيان ممكن تلاقيني في شده الإكتئاب ..
بس المود معايا .. سخرية للنخاع ..
إسمي محمد .. علي إسم اشرف خلق الله ..
بالكامل : محمد احمد سلطان .. و في الغالب بينادوني سلطان .. او ابو السلاطين ..
مش حتفرق حتناديني ازاي .. بس الاكيد اني فرحان اوي اني بدون مع ناس زيكم ..
يمكن معرفتش و ملحقتش اعلق ع كل تدوينة .. بس ليكم الشكر فعلا انكم خلتوني و لأول مرة في حياتي .. اكتب كل يوم ..
من غير إنقطاع ..
انا مقتنع تماما ان اللي بيخلي الواحد يكتب او يدون . انه بيمر بظروف خاصة ..
بظروف مثلا تخليه فرحان اوي فيكتب .. زعلان يكتب .. مكتئب يكتب .. مش لاقي حاجة يكتبها يكتب!!
و ده حصل معايا كتير .. يعني تلاقيني بكتب مدونة و هي لا تعبر عي إطلاقاً .. دخلت نفسي جوا المود .. اخدت التدونية و طلعت صاغ سليم ..لدرجة ان فيه ناس تقرالي و تقولي ياااااااااااه ده انت حصلتلك حاجات كتيرة اوي مؤلمة .. و اكون من جوايا كنت زعلان بس مشهد شوفته في التلفيزيون .. شكل كده الحساسية عالية .. :)
اول ما دونت كنت ع موقع عرباوي .. بإسم الأمير الثائر .. الكلام ده من اكتر من 10 سنين ..اتعرفت علي ناس من صورة البروفايل بكيتشر اللي هي مش حقيقية اساسا .. و اتكلمنا ساعات طويلة و دخلنا قلوب بعض رغم اننا عمرنا ما شوفنا بعض و نبعد الالاف الاميال ..!! بس كانت اجمل ايام .. الله يسامحه بقي الادمن وقع المنتدي ..
مدونتي انا مش حعرف اوصفها عشان مش كاملة .. عندي تدوينات كاتبها بإيديا و مدونات ع الكمبيوتر ناوية تطلع بس الكسل اعوذ بالله مش بيطلعها .. نقدر نقول عن كتاباتي انها تقمصات ع حبه واقع ع شويه بهارات من الحياة المؤلمة فعلا..
اكتر 3 شخصات اثروا فيا كانو (إخناتون - نيمو  - احمد خالد توفيق) ..
طبعا الاخير انتو عارفينو .. بس الاول و الثاني اسماء مستعارة لأعز مدونين ع قلبي كان نفسي اشوفهم و اتعرف بيهم .. بس للأسف ده حتي تكنولوجي رفع الصورة ع الانترنت مكنش متاح و لو كان متاح كنا في ايام ساعتها اللي منعرفش نحط صورة ع الكمبيوتر اساسا .. ربنا يمسيهم بالخير يارب..
طقوسي بقي لما اكتب .. اشغل موسيقي كلاسك او الست (Celine Dion) و ابدء ادون علي جهاز الكمبيوتر ..
الإسلوب المفضل ايه .. ياواد ايه .. بصراحه يمكن انا مش فاهم السؤال بس اقدر اقول اني شخصية هجومية بتستثير عاطفة اللي قدامها .. و بدفعه عن طريق الغلاسة و الرخامة انه يقرا للآخر .. اللي اهم حاجة بتميزها .. بساطه كلماتها رغم اني عاوز اوصل لمعني عميق.. ههههههه مش عارف بقي تسموها ايه ..
عالم التدوين في الفترة الأخيرة اخيرا اعترف بالعامية .. انا عمري ما كتبت بالعامية الا في اخر 3 سنين .. مع اني كنت ضد العامية بس يلا حصل خير !!
اقرب التدوينات لنفسي .. استنوا كده حروح ابص عليهم ..
ممممممممم .. أه (قلب الفلافل يا كابتن) لإني بصراحه لسه عامل دايت و نفسي في الفلافل دلوقتي حالا .. ممكن اعتبر دي اقرب حاجة ليا في الوقت ده .. نعم ؟ الرابط .. آه ادخل المدونة بقي و اتفرج عليها عشان انا تعبت من كتر المشوار و المجي ..!
اغرب المواقف في التدوين و اكترهم غيظ اني كتبت مرة شعر فصحي كنت بحاول اكتبه اكتر من مرة .. و فجأة النور قطع . و مرجعش ..!! كان اوفيس قديم .. و مكتبتهوش من ساعتها ..!!
و الله مش عارف ياتري عملي تأثير و لا لأ التدوين .. بس اللي اعرفه ان (أنا) اللي أثرت في التدوين من خلال حياتي .. حد فاهم حاجة
أختار مدون و اسأله .. بما ان تامر عبد العظيم صديقي اخترني .. فأنا حختاره من باب التهرب من اني ادور ع مدون و اسألة سؤال .. بخرج بنصعه لطافة ..
بقولك ايه يا تموره ..
مساء الجمال .. عامل ايه يا معلم ..؟
!!

هناك 7 تعليقات:

  1. انا بخير الحمد لله يا اعز الاصدقاء

    ردحذف
  2. تشرفنا يافندم :))
    منور يابوالسلاطين والله :)

    ردحذف
  3. ههههههههههههه
    حلوة اجاباتك
    بس دي فيا انا كمان

    مقتنع تماما ان اللي بيخلي الواحد يكتب او يدون . انه بيمر بظروف خاصة ..
    بظروف مثلا تخليه فرحان اوي فيكتب .. زعلان يكتب .. مكتئب يكتب .. مش لاقي حاجة يكتبها يكتب!

    ردحذف
  4. هههههههههههه واضح جدا انك ساخر
    وميرسى على الشكر اللى فى الاول ده
    ومبسوطة انى اتعرفت عليك :)

    ردحذف
  5. هههههههههههههههههه جميل ايها الثائر صباحك فل وساخر :) ربنا يوفقك بالخير

    ردحذف
  6. الامير الساخر بقى مش الثائر :)
    حلوة يا ابو السلاطين وانا كمان بضم صوتي لصوتك ان احلى ما قريتهولك هو (قلب الفلافل يا كابتن)
    مفكرتش تكتب عن الملوخية D:
    سعيدة اني اتعرفت عليك اكتر :)

    ردحذف
  7. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف